Home Gezondheid Dit doet springtouwen met je gezondheid

Dit doet springtouwen met je gezondheid

door Zweetikveel Redactie
0 comment

Je hebt niet altijd zin om naar de sportschool te gaan voor je wekelijkse work-out. Je kunt daarom in plaats van een bezoek aan de sportschool ook gaan hardlopen of wandelen, dit zijn sporten die je makkelijk vanuit huis kunt doen en waarmee je aan je conditie kunt werken, wat weer goed is voor je algehele gezondheid. Nog een sport die je makkelijk vanuit huis kan doen is springtouwen. Het grote voordeel van springtouwen ten opzichte van andere sporten is dat je bijna al je spieren in je lichaam gebruikt.

Springtouwen doe je in je eigen omgeving en in je eigen tempo, de intensiteit van je training pas je aan op waar jij je prettig bij voelt.

Springtouwen verbetert de gezondheid van je hart

Tijdens het touwtje springen verhoog je je hartslag, trainingen met een hoge intensiteit waarbij je hartslag verhoogd, maken je hart sterker. Hierdoor verkleint het risico op een beroerte of een hartaandoening.

Springtouwen kan buikvet verminderen

Een hoge intensiteit training, zoals springtouwen, is een ideale training om snel vet te verliezen. Wanneer je tijdens het springen de spieren van je ‘probleemgebieden’ aanspant, dan zie je al snel resultaat. Wil je van je buikvet afkomen dan is het, naast trainen, belangrijk dat je ook let op je voeding. Geen enkele training is effectief zonder aangepaste voeding.

Springtouwen kan je evenwicht verbeteren

Om een volledige springtouwtraining uit te voeren heb je coördinatie en evenwicht nodig. Door consequent te oefenen, train je deze en leer je steeds beter je balans en coördinatie vast te houden.

De voor- en nadelen van springtouwen

Springtouwen is net als andere sporten dus goed voor je gezondheid, maar net als bij andere sporten heeft springtouwen ook zo zijn voor- en nadelen:

De voordelen van springtouwen als sportoefening

  • De training is zeer intensief, je bereikt snel resultaat door deze intensiteit
  • Springtouwen is goedkoop in vergelijking met andere sporten
  • Je kunt gewoon thuis touwtjespringen en hoeft dus de deur niet uit
  • Touwtjespringen kost weinig tijd waardoor je dus vaker kunt sporten

De nadelen van springtouwen

  • Je moet zelf de motivatie op kunnen brengen om te starten met springtouwen
  • Springtouwen kan in sommige gevallen blessuregevoelig zijn, je enkels en knieën kunnen zwaar belast worden.
  • Voor sommige beginnende sporters kan springtouwen te intensief zijn, ook wanneer je een streng dieet volgt kan springtouwen erg zwaar zijn, zorg daarom dat je voedingspatroon past bij de intensiteit van je oefeningen.

Hoe gebruik je een springtouw

Ben je enthousiast geworden over het springtouwen en heb je nog nooit een springtouw vastgehouden, of is het al een tijd geleden, dan hier even een korte opfriscursus:

Ga rechtop staan met je voeten op schouderbreedte en het touw achter je voeten.

Gebruik je handen om het touw in één beweging naar voren te zwaaien. Terwijl het touw naar voren zwaait beweeg je ook je polsen iets omhoog zodat het touw tussen je enkels en je knie naar beneden komt. Je kunt deze beweging eerst een paar keer oefenen zodat je kunt zien waar het touw valt.

Kijk hoe snel je springtouw naar voren zwaait zodat je weet wanneer je moet springen. Als het gelukt is om op tijd te springen dan kun je proberen om het touw meerdere keren te zwaaien en op tijd te springen. Door veel te oefenen kun je het touw steeds sneller zwaaien en verschillende springtechnieken oefenen.

Lees ook:

Lees ook

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.