Home Gezondheid Beste springtouw kopen

Beste springtouw kopen

door Zweetikveel Redactie
0 comment

Als je touwtjespringen meer iets vindt voor meisjes die met vrolijk gekleurde springtouwen op het schoolplein spelletjes spelen, of de fitness types die in zweterige sportscholen springtouw sessies voeren, denk dan nog maar eens goed na. Sporten met een springtouw is een geweldige manier om veel calorieën te verbranden, je conditie, evenwicht en coördinatie te verbeteren en om spierkracht te ontwikkelen.

Het leukste aan touwtje springen is dat het relatief makkelijk onder de knie te krijgen is en het enige wat je nodig hebt is een springtouw. Het is veel leuker om te doen dan ploeteren in de sportschool op een trapmachine of kilometers rennen op de loopband. Bovendien kun je overal en altijd touwtjespringen.

Springtouwen zijn geen ingewikkelde sportattributen, maar er zijn veel verschillende soorten springtouwen te koop en allemaal in een andere prijsklasse, dus kan het lastig kiezen zijn welke springtouw het beste bij je past. Daarom onderstaand meer informatie over welke springtouw het beste bij je past.

Touwtjespringen is een makkelijke en effectieve manier om in vorm te komen en tegelijkertijd grote hoeveelheden calorieën te verbranden.

De top-10 beste springtouwen meteen bekijken? Kijk dan hier!

De voordelen van touwtje springen

Springtouwen blijft een sport die snel met kinderen geassocieerd wordt, toch biedt de springtouw enorm veel voordelen voor volwassenen.

  • Wil je in vorm komen en blijven, dan is springtouwen efficiënter dan joggen. Een Harvard-studie toonde aan dat deelnemers die 10 minuten per dag touwtje sprongen, dezelfde resultaten behaalden als de deelnemers die 30 minuten per dag gingen joggen.
  • Springtouwen is de ultieme calorie verbrander. Spring je in een gestaag tempo gedurende 10 minuten, dan verbrand je maar liefst 125 calorieën. Ter vergelijking, de gemiddelde jogger verbrandt ongeveer 100 calorieën in 10 minuten tijdens het joggen.
  • Touwtjespringen is goed voor je botten. Ervan uitgaande dat je niet lijdt aan een botziekte, stimuleert de impact van springtouwen een grotere botdichtheid.
  • Het kan je enkels sterker maken. Doordat je springt op de bal van je voeten, verhoog je de kracht van je voeten en enkels zonder veel gevaar voor blessures.
  • Springtouwen is goed voor je coördinatie. Touwtjespringen vergt veel denkkracht doordat je je armen coördineert en tegelijk met je voeten springt. Ook verbetert springtouwen je reflexen, ruimtelijk bewustzijn en behendigheid.
  • Springtouwen is de beste manier om conditie op te bouwen. Start met touwtje springen en binnen enkele minuten pompt je hart op bijna de maximale capaciteit, je hart blijft vervolgens op dit niveau je bloed pompen tot je stopt.

De top-7 best beoordeelde springtouwen

Als je net begint met springtouwen dan kan het lastig zijn om een keuze te maken uit het ruime assortiment. De zeven best beoordeelde springtouwen zetten wij voor jou op een rij:

1. Adidas Springtouw – Luxe Set

Adidas Springtouw - Luxe SetMet deze luxe springtouw set kun je je training aanpassen  door bij elke training te wisselen van touw en gewichten. Je kunt hierdoor de ene training op snelheid trainen en bij een andere training bijvoorbeeld de focus leggen op schouders en armen.

Voordelen:

  • Multifunctioneel de de verschillende gewichten
  • Mooi design
  • Luxe afwerking
  • Lengte is verstelbaar

2. ProCircle Sportspringtouw

ProCircle SportspringtouwDit springtouw is gemaakt voor snelheid. Deze speedrope is in lengte verstelbaar en is voorzien van handvatten met een stevige rubberen grip. De kabel van dit springtouw zit vast aan een kogel waardoor er weinig wrijving is, hierdoor kan het springtouw makkelijk snelheid maken.

Voordelen:

  • In lengte verstelbaar
  • Wordt geleverd met hersluitbare opbergzak
  • Handvatten met comfortabele rubberen grip war zorgt voor de juiste zweetafvoer

Nadelen:

  • Kan niet op tegels of harde ondergrond mee gesprongen worden in verband met snellere slijtage

3. Tested by Athletes© – Speed Rope Springtouw – Verstelbaar – Met Kogellager

Tested by Athletes© - Speed Rope Springtouw - Verstelbaar - Met KogellagerDeze speedrope is getest door athleten en ontwikkeld voor sporters. Zowel binnen als buiten te gebruiken. Door de dunne stalen kabel en de aluminium antgrip handvatten is dit springtouw geschikt voor een stevige work-out.

Voordelen:

  • Eenvoudig in lengte te verstellen
  • Met opbergzakje
  • Met kogellagers voor extra snelle bewegingen
  • Duurzaam PU coated materiaal

4. Professioneel verzwaard & verstelbaar springtouw

Professioneel verzwaard & verstelbaar springtouw - Fitness - Boksen - Sport - Krachttraining - Yoga - CrossfitEen springtouw geschikt voor startende springers en gevorderde sporters. Een strak design dat goed in de hand ligt met een anti slip foam handvat. Door het toevoegen van een ijzeren staaf wordt je work-out extra zwaar, wil je het even wat rustiger aan doen dan haal je de ijzeren staaf er makkelijk weer uit.

Voordelen:

  • In lengte verstelbaar
  • Mooi design
  • Zwaarte aanpasbaar voor een meer intensieve work-out

5. Jobber Ropes – Sport Springtouw Volwassenen – Verstelbaar

Jobber Ropes - Sport Springtouw Volwassenen - Verstelbaar Speedrope - Kogellagers - Zwart - 300 cmDoor roestvrij stalen kogellagers in de handvatten, kun je snelle wendingen maken. De handvatten zijn van plastic en voorzien van een rubberen grip voor het afvoeren van zweet.

Voordelen:

  • Handvatten met goede grip
  • Verstelbare kabel
  • Geschikt voor alle type work-outs

6. ProCircle Sport Springtouw Volwassenen – Duurzaam Speed Rope

ProCircle Sport Springtouw Volwassenen - Duurzaam Speed Rope - Kogellagers - Aluminium handvatten - Gratis opbergtasje & Extra touw - Roze - 300 cmEen licht aluminium speedrobe in fraai design. Wordt geleverd met handige opbergtas.  Door de metalen lagers in de handgrepen kun je het touw zeer snel draaien waardoor je een intensieve work-out kan doen.

Voordelen:

  • Handvatten met goede grip
  • Verstelbaar koord
  • Met extra touw
  • Inclusief opbergtas

7. NINN Sports springtouw van hoge kwaliteit zwart – Verstelbaar

NINN Sports springtouw van hoge kwaliteit zwart - Verstelbaar - Met kogellagers - Jumprope -Behaal al je fitness doelstellingen met deze speedrope. Dit springtouw is slijtvast, lichtgewicht en geschikt voor elke work-out. De kabel staat in een hoek van 90° op de handvatten waardoor deze volledig vrij kan bewegen.

Voordelen:

  • Makkelijk verstelbaar
  • Lichtgewicht
  • 90° draaibaar handvat

 

Verschillende types springtouwen

Een springtouw is natuurlijk gewoon een touw met aan elke uiteinde een handvat. Toch kan het materiaal van het touw, soms ook wel kabel, koord, of snoer genoemd, een groot verschil maken als het gaat om snelheid, prestaties en duurzaamheid.

Als we even de dunne plastic springtouwen voor kinderen, of gewoon een stuk touw, wegdenken, dan zijn er vier basistypes springtouwen die geschikt zijn voor volwassenen: Beaded springtouwen, pvc-springtouwen, springtouwen ontworpen voor snelheid en lederen springtouwen.

Beaded springtouwen

Deze springtouwen hebben een plastic of nylon binnenkoord dat bedekt is met kralen. De meeste hebben bijpassende plastic handvatten. Vaak zijn dit felgekleurde springtouwen die een beetje stijl toevoegen aan je work-out. Deze springtouwen zijn populair bij wedstrijdgebruik en op tentoonstellingen. Maar een flitsende uitstraling is zeker niet alles wat dit springtouw in zich heeft.

Voordelen

Omdat de kralen een klapperend geluid maken als ze de grond raken, is het makkelijk om een goed ritme vast te houden tijdens het springtouwen. Door dit klapperende geluid is dit een ideaal springtouw voor beginners. De kralen zorgen ervoor dat het touw niet makkelijk in de war raakt, dat scheelt een hoop frustratie. Daarnaast zijn deze springtouwen zeer duurzaam.

Nadelen

Deze springtouwen zijn niet erg snel, als je kracht en vaardigheden toe nemen dan zal je uiteindelijk dit springtouw ‘ontgroeien’. Een misstap tijdens het touwtje springen kan soms zeer doen omdat je dan een klap krijgt van de kralen om het springtouw.

PVC Springtouwen

De meest populaire springtouwen onder de fitnessfanaten, zijn de pvc-springtouwen. Met dit type springtouw halen ze de meeste voordelen uit hun springtouw work-out. Deze sporters willen geen ‘fancy’-moves doen, maar juist hoge snelheden halen, die ze goed kunnen bereiken met de pvc-springtouwen. Zoals de naam al aangeeft, zijn deze springtouwen gemaakt van dunne PVC plastic kabels, deze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren, diktes en gewichten. Hoe dikker de kabel, hoe zwaarder het springtouw.

Voordelen

Deze pvc-springtouwen zijn duurzaam, ze raken alleen wel makkelijk in de knoop. Doordat ze snel kunnen zwaaien, zijn ze zeer geschikt om trainingen te geven. Ze zijn ook geschikt om wat langzamer te laten draaien, waardoor ook beginners die nog aan hun coördinatie werken, dit springtouw prima kunnen gebruiken voor hun work-out.

Nadelen

Wanneer tijdens het springen het touw tegen je aan komt, kan dit pijnlijk zijn. Dit is echter minder pijnlijk dan bij een beaded springtouw.

Snelheid springtouwen

Deze springtouwen zijn ontworpen voor de maximale draaisnelheid. De meeste van deze touwen hebben dunne metalen kabels met een plastic of rubberen coating over het metaal, voor een stoere look zijn deze springtouwen ook felgekleurd te krijgen. Deze springtouwen zie je vaak met plastic handvatten. Om de kabel soepel te laten slingeren, op volle snelheid, zijn sommige van deze springtouwen voorzien van kogellagers.

Voordelen

Deze snelle springtouwen zijn zeer geliefd bij deelnemers aan CrossFit en andere intensieve trainingsprogramma’s. Snelheid springtouwen zijn ook zeer geschikt voor geavanceerde bewegingen zoals dubbele sprongen en overgangen.

Nadelen

De snelheid springtouwen zijn niet geschikt voor beginnende springers. Om het tempo de hele training vast te houden is er coördinatie, uithoudingsvermogen en een goede spierkracht nodig. Als je echt een fanatieke touwtje springer wilt worden, of als je ‘trucs’ wilt toevoegen aan je springtouw training dan is dit een touw om naar toe te werken. Snelheid springtouwen gaan gemakkelijk in de knoop, de plastic coating heeft de neiging om weg te slijten bij gebruik op ruwe oppervlakken of in de buitenlucht.

Lederen springtouwen

De lederen springtouwen verloren een deel van hun populariteit toen de pvc-springtouwen hun intrede maakten in de sportscholen. Sommige old-school touwtje springers, dit zijn voornamelijk boksers en vechtsporters, zijn nog steeds grote voorstanders van de traditionele lederen springtouwen. Deze springtouwen kunnen zeer snel zijn, maar niet zo snel als een snelheid springtouw. Veel van deze lederen springtouwen hebben een lederen handvat.

Voordelen

Deze lederen springtouwen zijn zeer geliefd bij sommige professionals, ze zijn namelijk zeer duurzaam en makkelijk in te pakken. Omdat de kabel iets dikker is, gaat deze minder makkelijk in de war als bij een plastic kabel. Voor sommige sporters kan het een voordeel zijn dat het leer niet zoveel geluid maakt als deze de grond raakt.

Nadelen

Een klap van een lederen springtouw doet echt zeer. Leer kan beschadigen of slijten als het wordt gebruikt op ruwe of vochtige oppervlakken. Deze springtouwen zijn, in vergelijking met andere types springtouwen, zwaarder, ze geven hierdoor wel je armen een goede training.

Wat kost een springtouw

Een goed springtouw hoeft niet duur te zijn, eigenlijk is een springtouw één van de goedkopere fitnessattributen die je kunt aanschaffen om je work-out te ondersteunen. Hoewel er niet echt dure springtouwen op de markt zijn, zijn de kosten wel afhankelijk van het type springtouw.

  • Tot de € 10,- koop je een basis springtouw die goed zijn voor de startende springer, eventueel met verzwaarde handvatten, in deze categorie heb je minder keuze uit bijvoorbeeld de kleur of de optie om voor een verstelbaar springtouw te kiezen.
  • Wil je iets meer uitgeven, dan kun je tussen de € 10,- en € 20,- al terecht voor een springtouw die goed te gebruiken is voor een actieve work-out, zoals de pvc-springtouwen of de snelheid springtouwen. Je hebt in deze categorie al meer keuze uit professionele springtouwen waarbij je bijvoorbeeld de lengte kunt aanpassen.
  • Wil je meer uitgeven dan gemiddeld? Dan zijn er vanaf de € 30,- heel veel verschillende mogelijkheden. Zo zie je in deze prijsklasse springtouwen die het aantal sprongen tellen maar ook zeer geavanceerde springtouwen die je kunt koppelen aan een app op je mobiele telefoon of tablet, zodat je je work-out kunt monitoren.

De lengte van je springtouw opmeten

SpringtouwenBij veel springtouwen kun je de lengte aanpassen door het koord door de handgreep te trekken, maar er zijn ook springtouwen beschikbaar die een vaste lengte hebben. Wil je weten of een springtouw de juiste lengte heeft dan volgen hieronder enkele richtlijnen. Let op, bij het opmeten van de juiste lengte worden de handgrepen niet mee gemeten.

 

 

  • Ben je tussen de 160cm en 170cm lang dan heb je een springtouw nodig van ongeveer 264 cm.
  • Ben je tussen de 170cm en 180cm lang dan is een springtouw van ongeveer 270cm de juiste maat.
  • Ben je tussen de 180cm en de 190cm lang dan kies je een springtouw van circa 279cm.
  • Ben je langer dan 190cm dan heb je een springtouw nodig van rond de 292cm.

Je kunt ook de maat opmeten door op het springtouw te gaan staan, dit is hoe je dat doet:

  • Leg het touw op de grond en ga met één voet op het midden van het touw staan. Houdt vervolgens de handgrepen recht tegen je lichaam aan zodat het touw strak komt te staan.
  • Ben je een beginnende springer dan moeten de uiteinden van het touw, dus niet van de handvatten, je schouders raken. Bij ervaren springers komt het uiteinde ter hoogte van je oksels. Wil je spring trucs doen met je springtouw dan moeten de uiteinden op borsthoogte komen.

Veelgestelde vragen

1. Wat is de juiste houding bij het springtouwen?

Een juiste houding bij het springtouwen is belangrijk om letsel te voorkomen. Je rug en nek moeten recht zijn, leun niet voorover en buig je hoofd niet voorover om naar de grond te kijken. Kijk in plaats daarvan recht vooruit. Hou je schouders en armen ontspannen en laat je polsen het werk doen. Met licht gebogen knieën help je je onderlichaam om de impact van de sprongen op te vangen. Probeer wanneer je landt op de ballen van je voet terecht te komen en niet op de hele zool.

2. Wat voor soort handvatten kan ik het beste nemen?

Een goed handvat is gewatteerd of gestructureerd zodat deze makkelijk vast te houden is, ook als je handen beginnen te zweten. De keuze voor hout of plastic is persoonlijk, maar het handvat moet wel lang genoeg zijn, ongeveer twee centimeter langer dan je hand. Voor soepel en sneller draaien, kun je kiezen voor een handvat met kogellagers, deze zijn over het algemeen wel iets duurder. Ook zijn er springtouwen beschikbaar met verwijderbare gewichten in de handvatten, deze dragen bij aan de intensiteit van je training, maar deze kunnen het beste gebruikt worden door ervaren springers.

3. Is springtouwen een veilige sport?

Voor de meeste mensen is springtouwen een uitstekende en veilige vorm om fit te blijven, mits er op de juiste manier gesprongen wordt. Schoenen met een goede ondersteuning van de boog en stabiliteit bij het springen zijn aan te raden, springen op blote voeten wordt afgeraden omdat te veel nadruk op je voet legt. De beste oppervlakte om op te springen is een houten vloer of een vloer in een sportschool. Als je toch besluit te springtouwen op een betonnen vloer dan kun je overwegen om een mat neer te leggen zodat de impact van je sprongen beter geabsorbeerd worden. Springtouwen op tapijt, gras, zand of grind wordt afgeraden vanwege losse en ongelijke gedeeltes in deze ondergrond, door een oneffen ondergrond is het risico op blessures groter.

Heb je artritis, slechte knieën, enkel- of voet instabiliteit of problemen met je heupen, overleg dan eerst met een arts of springtouwen wel verstandig is. Begin altijd rustig, waarbij je de snelheid en lengte van je sessies kan uitbreiden naarmate je meer kracht en coördinatie opbouwt.

Enkele handige tips:

  • Met een verstelbaar springtouw kun je de lengte van het touw aanpassen aan je eigen lengte en vaardigheidsniveau.
  • Kies een springtouw die past bij je lengte. Een te kort springtouw zal tegen je hoofd aanslaan, een te lang springtouw zal in de war raken.
  • Met slechts 10 minuten springtouwen per dag versterk je je botten, verbeter je je conditie, versterk je je spieren en bevorder je je coördinatie.

Lees ook:

Lees ook

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.