Home Gezondheid Voordelen van lijnzaadolie

Voordelen van lijnzaadolie

door Zweetikveel Redactie
0 comment

Lijnzaad wordt gekweekt in koelere streken en behoort tot één van de oudste gewassen die de mens eet voor gezondheidsdoeleinden. Lijnzaadolie is ook wel bekend als vlasolie en wordt gemaakt van vlaszaden. Deze zijn gemalen en geperst en geven zo hun natuurlijke oliën vrij.

Inname lijnzaadolie

Deze oliën zijn een goede bron van omega 3 vetten, vitaminen, mineralen en antioxidanten. Omega-3 verwijst naar essentiële vetzuren of ALA (alfa-linoleenzuur). Lijnzaadolie supplementen bevatten omega-6 (linolzuur) en 9 (oliezuur). De combinatie van deze drie vetten maakt lijnzaad tot een gezond voedingsmiddel met veel gezondheidsvoordelen.

Traditioneel eten mensen lijnzaad als ingrediënt in veel verschillende gerechten zoals stoofschotels of soepen, gemengd in smoothies of shakes, als garnering op brood of ontbijtgranen of in salades of yoghurts. Maar ook de inname van lijnzaadolie capsules kan het risico op ziekten of aandoeningen verlagen.

Voordelen lijnzaadolie

Lijnzaadolie vervangt geen medicatie die door een arts is voorgeschreven, het effect van lijnzaadolie kan van mens tot mens verschillen. Bij twijfel of vragen is het altijd goed om een arts te raadplegen.

Rijk aan omega-3 vetzuren

Net als lijnzaad zit lijnzaadolie boordevol gezonde omega-3 vetzuren. Eén eetlepel bevat maar liefst 7.196mg omega-3 vetzuren. Lijnzaadolie bevat met name alfa-linleenzuur (ALA), dit is een vorm van een omega-3 vetzuur die slechts in kleine hoeveelheden wordt omgezet in actieve vormen van omega-3, zoals EPA en DHA.

Wanneer je in je dagelijkse voeding niet genoeg DHA en EPA binnenkrijgt dan wordt er aanbevolen aan mannen om ten minste 1.600mg ALA omega-3 vetzuren per dag in te nemen, voor vrouwen is dit 1.100 mg. Eén eetlepel lijnzaadolie vult je dagelijkse behoefte aan ALA aan.

Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor de gezondheid en worden in verband gebracht met voordelen zoals verminderde ontstekingen, verbeterde gezondheid van het hart en bescherming van de hersenen tegen veroudering.

Wanneer je geen visolie inneemt of niet elke dag één tot twee porties vette vis eet, dan kan lijnzaadolie een goede oplossing zijn om de dagelijkse omega 3-vetzuren, die je nodig hebt, aan te vullen.

Kan de gezondheid van het hart ten goede komen

Door het langdurig innemen van één eetlepel lijnzaadolie per dag, verlaagt je bloeddruk. Een hoge bloeddruk kan schadelijk zijn voor de gezondheid van het hart, omdat het hart hierdoor extra wordt belast waardoor deze harder moet werken.

Ouderdom en een hoge bloeddruk zijn van invloed op de elasticiteit van de slagaders, lijnzaadolie verbetert de elasticiteit van de slagaders.

Kan de gezondheid van de huid verbeteren

Lijnzaadolie kan de gezondheid van de huid verbeteren. Door voor een langere periode lijnzaadolie te gebruiken, wordt je huid gladder en is deze beter gehydrateerd. Irritatie en ruwheid neemt af.

Kan ontstekingen verminderen

De aanwezigheid van omega-3 vetzuren in lijnzaadolie, kan bij sommige mensen invloed hebben op het effect van ontstekingen. De immuniteit verhoogt bij regelmatige inname van lijnzaadolie, waardoor de kans op ontstekingen afneemt.

Hoe gebruik je lijnzaadolie

Eén van de beste dingen aan lijnzaadolie is de veelzijdigheid. Het kan gemakkelijk vervangen worden voor andere soorten olie in sladressings, dipsauzen en andere sauzen. Lijnzaadolie kan echter niet gebruikt worden om te koken. De olie heeft namelijk geen hoog rookpunt, waardoor het een schadelijke verbinding kan vormen wanneer het wordt blootgesteld aan hoge temperaturen.

Lijnzaadolie wordt niet alleen in voedsel gebruikt, maar kan ook op de huid aangebracht worden om de gezondheid van de huid te verbeteren en het vochtgehalte van de huid te verhogen. Er zitten dus vele voordelen aan lijnzaadolie.

Lijnzaadolie voor een gezonde levensstijl

Lijnzaadolie heeft verschillende gezondheidsvoordelen en kan dus op verschillende manieren worden gebruikt. Het kan ingenomen worden als capsule, gebruikt worden als vervanging voor andere soorten oliën, toegevoegd worden aan voedingsmiddelen of aangebracht worden op huid en haar.

Eén of twee eetlepels lijnzaadolie of het gebruik van de capsules toevoegen aan je dagelijkse routine kan dan ook tal van voordelen hebben voor je algehele gezondheid.

Lees ook

Lees ook

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.