Home Gezondheid Waarom een slaapmasker goed is voor een diepe slaap

Waarom een slaapmasker goed is voor een diepe slaap

door Zweetikveel Redactie
0 comment

Tegenwoordig zijn er veel verschillende producten op de markt om een goede nachtrust te realiseren. Wake-up lights, verzwaringsdekens of rustgevende muziek kunnen de slaap stimuleren.

Maar wat nou als het enige wat je nodig hebt om goed te kunnen slapen, bestaat uit een klein stukje stof? Slaapmaskers zijn uiteraard niet nieuw op de markt, maar deze eenvoudige oplossing kan misschien precies zijn wat je nodig hebt voor de broodnodige nachtrust.

Een slaapmasker kan helpen om je natuurlijke slaapcyclus in stand te houden.

Hoe werkt een slaapmasker nou eigenlijk

Een slaapmasker werkt doordat het licht volledig geblokkeerd wordt. Licht kan onze interne biologische klok verstoren, onze interne klok helpt ons om onze slaap-waak patronen te reguleren. Bovendien draagt een slaapmasker bij aan een diepere en onverstoorde slaap waardoor je uitgerust wakker wordt.

De voordelen van een diepe slaap

Slaap is zeer belangrijk voor ons lichamelijke en geestelijke welzijn, de meeste volwassenen hebben ongeveer zeven tot negen uur slaap nodig. Een te kort aan slaap kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid. Wanneer je moeite hebt om te slapen in een kamer waar het te licht is, en dus niet aan de benodigd aantal uren slaap kan komen, dan is een slaapmasker de perfecte oplossing. Het komen tot een diepe slaap heeft meerdere voordelen:

Het versnellen en verlengen van de REM-fase

Het gebruiken van een slaapmasker kan leiden tot het sneller intreden van de REM-fase en vervolgens een langere periode in deze REM-fase. Deze REM-fase is belangrijk voor de aanmaak van melatonine, melatonine bevordert een gezond slaappatroon en de juiste hormoonbalans.

Vermindert het risico op ziektes

Slaap is van vitaal belang voor elk aspect van de gezondheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het dagelijks functioneren en de productiviteit. Slaapproblemen gaan gepaard met een verhoogd risico op chronische gezondheidsaandoeningen, zoals hartziekten, ook het risico op het versnellen van de ziekte van Alzheimer kan verhoogd worden door slaapproblemen. Een ander gezondheidsrisico dat in verband gebracht kan worden met slaapproblemen is diabetes.

Vermindert de kans op obesitas

Wanneer mensen minder dan zeven uur slapen per nacht, dan kan dat van invloed zijn op het gewicht. Een kortere slaapduur heeft invloed op de niveaus van de hongerhormonen, dit betekent dat mensen die lijden aan slapeloosheid meer kans hebben op een constant gevoel van honger.

Een beter immuunsysteem

Slapen speelt een grote rol bij het stimuleren van de immuun functie. Wanneer je minder dan zeven uur slaapt, heb je een grotere kans om verkouden te worden.

Een verhoogde gezondheid van de hersenen

Voldoende slaap wordt geassocieerd met alertheid, oplettendheid en het vermogen om beslissingen te nemen. Slaap beïnvloedt het geheugen en de concentratie, als ook de cognitieve en motorische prestaties. Het krijgen van voldoende slaap kan het probleemoplossend vermogen verhogen.

Een slaapmasker kan een diepe slaap bevorderen

Slaapmaskers blokkeren alle vormen van licht. Door te slapen in volledige duisternis bereik je een diepere slaap, wat dus meerdere gezondheidsvoordelen heeft. Er zijn veel verschillende soorten slaapmaskers op de markt, elk met hun eigen specifieke kenmerken. Belangrijk is daarom om vast te stellen met welk doel je een slaapmasker wilt dragen, om zo een slaapmasker te kiezen die past bij jouw behoeftes en eventuele slaapproblemen voorkomt.

Waar op te letten bij het kopen van een slaapmasker

Bij de keuze van een slaapmasker kan het helpen om rekening te houden met onderstaande kenmerken:

  • Welke stof vind je prettig aanvoelen, slaapmaskers zijn onder andere verkrijgbaar in satijn, katoen of polyester
  • Wanneer draag je het slaapmasker, alleen ’s nachts of ook overdag omdat je in de nacht werkt, wellicht wil je het masker specifiek tijdens het reizen dragen
  • Welke sluiting kies je voor, er zijn slaapmaskers met een vaste band, maar ook met klittenbandsluiting
  • Gebruik je het slaapmasker alleen voor verduistering of bijvoorbeeld ook voor de vermindering van hoofdpijn

Lees ook:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.