Home Gezondheid Verlies gewicht door springtouwen

Verlies gewicht door springtouwen

door Zweetikveel Redactie
0 comment

Een uitgebalanceerde trainingsroutine voor het springtouwen kan je helpen om gewicht te verliezen. Springtouwen is een Cardio training die athleten van wereldklasse, van boksers tot voetbalspelers, in hun dagelijkse routine beoefenen.

Touwtje springen kan je op de volgende punten helpen:

  • Gewichtsverlies
  • Spierversteviging
  • Verbeterde longcapaciteit
  • Uithoudingsvermogen opbouwen

Springtouwen is een full-body workout en verbrandt veel calorieën in een korte tijd. Een gemiddeld persoon kan zelfs meer dan 10 calorieën per minuut verbranden.

Hoe bereik je gewichtsverlies met springtouwen

De sleutel tot het verliezen van gewicht met springtouwen ligt in het begrijpen van hoe je gewicht verliest. De eerste regel bij gewichtsverlies is dat je actief calorieën gaat verbranden, dit kan door extra beweging zoals springtouwen. Om 500 gram vet te verliezen, moet je voortdurend 500 tot 1.000 calorieën per dag verbranden, dat komt neer op ongeveer 3.500 calorieën per week.

Het aantal calorieën dat je verbrandt met het springtouwen hangt af van hoeveel je weegt als je begint. Een calorie, is eigenlijk een meting van energie en gewicht is een meting van de zwaartekracht. Als je meer weegt, kost het meer energie om tegen de zwaartekracht van je lichaam in te werken en om je lichaam te bewegen, dit is waarom mensen die zwaarder zijn meer calorieën verliezen bij het trainen.

Resultaten gewichtsverlies door springtouwwen

De resultaten van het verliezen van gewicht bij het springtouwen, hangen af van enkele aspecten:

  • Je dieet
  • Je doelstelling voor gewichtsverlies
  • Je inspanningsniveau
  • De mate van betrokkenheid bij de training

Aandachtspunten bij gewichtsverlies door springtouwen

Wanneer je ervoor kiest om met behulp van springtouwen, gewicht te verliezen zijn er een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden.

Afwisseling in de oefeningen zal het verbranden van calorieën stimuleren. Naast springtouwen kun je dus ook nog andere oefeningen doen zoals aerobics, cardio training, kickboksen, hardlopen of trainen met gewichten. Zo blijf je actief calorieën verbranden en voorkom je dat je te lang blijft hangen op een bepaald gewicht.

Wil je je gewichtsverlies met behulp van springtouwen combineren met een dieet dan kan het raadzaam zijn om een diëtist te raadplegen. Zij kunnen je ondersteunen met de juiste voeding naast de actieve trainingen.

Een goede start is het inventariseren van de voorraad in je koelkast en je voorraadkast. Vezelrijke voeding met veel proteïne kunnen je honger verminderen, dus daar wil je voldoende van in huis hebben.

Voorbeelden van oefeningen met een springtouw

Ga je starten met springtouwen met als doel het verliezen van gewicht, dan bereik je het beste resultaat door intervaltrainingen te doen. Bij een hoge intensiteit intervaltraining spring je voor een korte tijd achter elkaar gevolgd door een rustperiode.

Set 1: Spring 30 seconden, rust dan 60 seconden uit en spring nogmaals 30 seconden, herhaal dit negen keer.

Set 2: Spring 30 seconden waarbij je tijdens het springen steeds op een andere voet neerkomt, hierdoor schuif je je gewicht heen en weer. Neem dan 90 seconden rust. Herhaal dit vier keer.

Set 3: Je training rond je af met deze laatste set. Spring 30 seconden, rust 12 seconden en spring daarna weer gedurende 30 seconden. Rust 12 seconden en doe 30 seconden lang burpees. Rust nog eens 12 seconden en eindig dan met 30 seconden push ups.

Lees ook:

Lees ook

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.