Home Gezondheid Wanneer gebruik je eiwitpoeder

Wanneer gebruik je eiwitpoeder

door Zweetikveel Redactie
0 comment

Er zijn veel verschillende redenen om eiwitpoeders te gaan gebruiken. Je kan eiwitpoeder gebruiken om meer spieren op te bouwen, om gewicht te verliezen of gewoon om je gezondheid te verbeteren. Hoe en wanneer je het beste eiwitpoeder kunt gebruiken, leggen we uit in dit artikel.

Eiwitpoeder innemen

Eiwitpoeders zijn een handige manier om je eiwitinname te verhogen. Bovendien is het makkelijk mee te nemen en onderweg te gebruiken. Eiwitpoeder neem je in door het te mengen met water of een andere vloeistof. Ook is het mogelijk om je eiwitpoeder door ander eten te mengen, zoals yoghurt of sauzen. Naast de poeders zijn er ook producenten die kant en klare eiwitshakes produceren met daarin precies de juiste hoeveelheid eiwitten.

Op welke tijden neem je eiwitpoeder in

De tijd van inname van de eiwitpoeders is afhankelijk van je gezondheids- en fitnessdoelen.

Eiwitpoeder gebruiken voor gewichtsverlies

Afvallen door een eiwitrijk dieet kan helpen om je metabolisme te verhogen en je eetlust te verminderen. Eiwit helpt je eetlust te remmen door de hoeveelheid van het hongerhormoon te verminderen. Op hetzelfde moment nemen de eetlustremmende hormonen toe. Als je dus een eiwitrijk tussendoortje neemt, kan dit ertoe leiden dat je later op de dag minder calorieën eet.

Wil je afvallen met behulp van een eiwitrijk dieet, dan is het belangrijk dat je de hele dag door eiwitrijk voedsel eet.

Eiwitpoeder voor spieropbouw

Eiwit is een belangrijke voedingsstof voor de spieropbouw. Om spieren en kracht op te bouwen, moet je meer eiwitten eten dan je lichaam op natuurlijke wijze afbreekt. Het beste moment om eiwitten te eten voor spieropbouw is ongeveer 15 tot 60 minuten na het sporten. Dit tijdstip wordt onder sporters ook wel het ‘anabole venster’ genoemd.

Sport je op een nuchtere maag, bijvoorbeeld voor het ontbijt, dan kun je er baat bij hebben om kort na de training eiwitten in te nemen.

Het voorkomen van spierverlies door eiwitpoeder

Als je wat ouder wordt, dan is het belangrijk om spiermassa te behouden. Door de inname van eiwit gelijkmatig over de dag te verdelen, voorkom je spierverlies door de jaren heen. Dit doe je bijvoorbeeld door 25 tot 30 gram eiwit per maaltijd te nemen en niet alles bij één maaltijd op één moment van de dag.

Betere trainingsprestaties en sneller herstel door eiwitpoeders

Wanneer je veel aan duurtraining doet, kan het combineren van eiwit met een bron van koolhydraten, tijdens en na de training de prestaties en het herstel verbeteren en spierpijn verminderen. Bij weerstandstrainingen kan eiwit helpen om de prestaties en het herstel te verbeteren, hierbij maakt het niet uit of dit ingenomen wordt met koolhydraten.

Eiwitpoeder innemen voor het slapen gaan

Ouderen, mensen die spieren willen opbouwen, mensen die hun kracht willen vergroten en mensen die hun sportprestaties en herstel willen verbeteren, kunnen baat hebben bij het innemen van eiwit voor het slapen gaan.

Eiwitten die voor het slapen gaan worden geconsumeerd, worden effectief verteerd en geabsorbeerd. Hierdoor neemt de beschikbaarheid van de eiwitten, voor de spieren en voor het herstel, gedurende de nacht toe.

Eiwitpoeder gebruiken op het juiste moment voor het beste resultaat

Eiwit is een ongelofelijke veelzijdige voedingsstof. Voldoende eiwitinname kan helpen om vet te verliezen, spieren op te bouwen en te behouden en de sportprestaties te verbeteren en het herstel te bevorderen. Door het op tijd innemen van de eiwitpoeders, ben je in staat om je doelen nog beter te bereiken. Hou je je structureel aan de door jezelf opgelegde doelen met betrekking tot de inname van eiwitpoeder, dan behoort deze snel genoeg tot je dagelijkse routine.

Lees ook:

Lees ook

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.